Novembris ajaloos: hobused vorstiks, Kuressaare esmamainimine ja „Mnemoturniir“

Tiit Naarits, 3. november 2020

Ajakiri Eesti Ajalugu toob teieni igas numbris väljavõtteid, mis toimus sellel kuul ajaloos. Tagasivaated minevikku ulatuvad teinekord suisa sadade aastate tagusesse aega. Aga kõigest nüüd lähemalt...

1427 - KURESSAARE  ESMAMAINIMINE 

10. novembril 1427. aastal olla Tallinna kaupmees Hans Droghe räusanud Kuressaare linnuse juures asunud õlletoas ning öelnud halbu asju Saare-Lääne piiskopi Christian Kubandi kohta. Selle peale kirjutas piiskop Tallinna raele kirja, kus kirjeldas juhtunut ning nõudis ebaviisakale ja ülbele kaupmehele ka karistuse määramist. Kuid pole halba ilma heata – seesamune intsident on Kuressaare (asula oli loomulikult olemas varemgi) esmamainimiseks kirjalikes allikates.

KURESSAARE  ESMAMAINIMINE (Alexander Grünbladt / Eesti Ajaloomuuseum SA)

1849 - MONUMENT KINDRALFELDMARSSALILE

11. novembril 1849 avati Tartu kaubahoovi juures (praegune Barclay plats samanimelise hotelli ees) Barclay de Tolly mälestussammas. Raha kindralfeldmarssali ausambaks saadi ohvitseride annetustest. Samba autorid olid Vassili Demut-Malinovski ja Apollon Štšedrin. Huvitav oli see, et Venemaa sõjaväeluure loojaks peetaval de Tollyl Tartuga suuri kokkupuuteid polnudki. Ometi seisab tema monument seal tänini. 

1864 - EESTIKEELSE MEREHARIDUSE ALGUS

EESTIKEELSE MEREHARIDUSE ALGUS (Bruno Pao / Eesti Meremuuseum SA)

Heinaste (Ainaži) merekooli loomisel oli suur osa Läti rahvusliku liikumise tegelasel Krišjanis Valdemarsil (1825–1891), kes oli lõpetanud Tartu ülikooli. Esimene nõupidamine kooli loomise asjus peetigi Valdemarsi korteris Peterburis, kus osalesid eestlased Jüri, Andreas ja Otto Veide ning Mihkel ja Taavet Mihkelson. Sealsamas pandi kokku ka algkapital 225 rubla. Mõte ise viidi ellu 1864. aastal, kui kool alustas 23. novembril tegutsemist kahe klassiga. Esimeseks koolijuhatajaks sai Rootsi päritolu kaugsõidukapten Christian Dahl. 

1918 - HOBUSED VORSTIKS

1918. aasta novembris algas vabadussõda ning noor vabariik oli esialgu suurtes raskustes –  riigikassa oli tühi ja Tallinnas jätkus süüa kolmeks päevaks. Toidupuuduse vastu võitlemiseks hakati rakendama drastilisi abinõusid. Eesti vabariigi põllutöö- ja toitlusministri ühe esimese määrusega 21. novembrist 1918 lubati vorsti teha ainult hobuselihast. Lisaks keelas ta juustu tootmise, pidades seda tooraine raiskamiseks.


1930 - METSKITS VANALINNAS

METSKITS VANALINNAS (TAIRO LUTTER)

4. novembril 1930 seati Tallinnas Nunne tänava haljasalale üles üks populaarsemaid taieseid Tallinnas – Jaan Koorti „Metskits“. Praegu on haljasalal koopia, sest 60 aastat rahulikult seisnud originaal hakkas ligi tõmbama vandaale. Originaal asub linnamuuseumis. „Metskitse“ originaale valati tegelikult kokku kolm: veel üks asub Eesti kunstimuuseumis ning teine Moskvas Aleksandr Puškini nimelises kunstimuuseumis.


1967 - TEATRIMAJA SUUREKS OKTOOBRIKS

TEATRIMAJA SUUREKS OKTOOBRIKS (Viktor Salmre / Eesti Rahva Muuseum)

3. novembril 1967 avati Tartus uus Vanemuise suur maja. Nurgakivi oli maja saanud seitse aastat varem. Avamisega kiirustati, sest maja pidi valmis saama oktoobrirevolutsiooni 50. aastapäevaks. Ehitajad kinkisid avamisel tollasele direktorile ja peanäitejuhile Kaarel Irdile suure mälestusvõtme. Publikule avati maja sama aasta 9. detsembril Eino Tambergi ooperiga „Raudne kodu“.


1972 - ÜKS ERILINE „MNEMOTURNIIR“

ÜKS ERILINE „MNEMOTURNIIR“ (Vambola Salupuu)

Paljud mälumängusõbrad on üles kasvanud koos Eesti Raadio „Mnemoturniiriga“. Ikka ja jälle ollakse pühapäevahommikuti Vikerraadio lainel. 22. novembril 1972 läks aga eetrisse üks Toomas Uba juhitud eriline saade. See oli salvestatud nimelt vene keeles. Saade oli eetris ka üleliidulises raadios ning selles esitati 16 küsimust. Ainsaks korraks see eksperiment õnneks või kahjuks aga jäigi.

1981 - SÕRVE LAEVAVRAKK

Kreeka söelaev Volare (varasema nimega Alta) oli ehitatud Rootsis Göteborgis 1957. aastal. Laeva pikkus oli 159 meetrit, laius 22 meetrit ja parda kõrgus 16,8 meetrit. 1. novembril 1981. aastal sõitis laev teel Riiast Gdanskisse Saaremaal Kaugatuma lähedal madalikule. Ilmselt oli tegu kindlustuspettusega, sest laevale ei lubatud ühtki Lääne spetsialisti ja kreeklased olid sellega arvestanud. KGB ja kohalikud tegid aastate jooksul laeva kõigest väärtuslikust puhtaks ja 2010. aastaks suudeti lõpuks ka enamik Sõrve vaatamisväärsuseks olnud

Artikli täismahus lugemiseks vajuta:
%
Proovi Digilehte
1€/kuu
Oled juba lugeja?