Soomes leidsid pelgupaiga paljud Eesti džässimehed: „Eesti tippmuusikud on siin!“

Tiit Lauk (PhD), muusikaajaloolane, 16. aprill 2021

Eesti džäss sattus esimest korda Soome kriitikute vaatevälja 1943. aasta sügisel Eesti põgenike lainega, kui küüditamisest ja mobilisatsioonidest pääsenud džässmuusikud, kes ei tahtnud uuesti tutvust teha nõukogude korraga, pidid mõtlema kodumaalt lahkumisele. Mindi, kuhu ja kuidas keegi sai – kes rongi või laevaga Saksamaale, kes paadi või laevaga Rootsi, kes salapiiritusepaadiga Soome. Seal olid nad kadestamisväärselt tegusad – Eesti muusikud saabusid Soome oktoobris-novembris 1943, kuid juba sama aasta detsembris ilmus Soome esimeses (rootsikeelses) džässiajakirjas YAM artikkel „Eesti tippmuusikud on siin!“.

Meie õnneks olid Soome džässikriitikud siinsetest tunduvalt aktiivsemad. Nii ilmus Soome siirdunud Eesti džässmuusikutest lühikese ajaga lausa kolm asjalikku artiklit. Eelmainitust, kus on kirjas kõigi saabunud muusikute nimed ja lühitutvustused, leiame ka teadaolevalt esimese meie džässitippudele antud erapooletu rahvusvahelise hinnangu, mis on ootamatult positiivne – saksofonisti-klarnetisti Hans Speeki hinnatakse tasemelt võrdseks tema Ameerika kolleegidega, tõeliseks talendiks tituleeritakse aga viiuldaja Boris Kuuma. Tugevateks džässimeesteks peetakse ka kõiki teisi artiklis nimetatud muusikuid. 

Edasi lugemiseks vajuta:
Oled juba lugeja?